Istorie cutii automate

Surprinzator, multe dintre mecanismele si tehnologiile care fac cutia automata moderna sa functioneze erau deja in folosinta in perioada, destul de indelungata, de geneza prin care a trecut cutia de viteze manuala. Benzile de transmisie si angrenajele planetare erau deja folosite in cutia de viteze manuala pentru Ford modelul T si modelul K (1906). Cuplarea pe fluide era folosita de General Motors inca din anul 1937.

Si mai surpinzator multe din aceste te4655hmt00hnologii au fost create inca de la inceputul anilor 1900, in Germania, pentru a fi folosite in aplicatii maritime.

Primul model de cutii semi-automate au aparut de la un brand major in domeniul auto in anul 1937. General Motors (GM) au numit aceste cutii automate  „Transmisii Automate de Siguranta  – TAS” („Automatic Safety Transmission – AST”). Cu angrenaje planetare si un ambreiaj de frictiune conventional, aceste cutii automate ofereau trecerea dintr-o treapta in alta mai usoara, si cereau un nivel mai redus in abilitatile de a conduce. Cadillac si Oldsmobile au lansat modele cu transmisie automata TAS(AST) pana spre sfarsitul anului 1939. Buick a folosit aceste transmisii numai in anul 1938. Cutiile semi-automate TAS nu au inspirat niciodata publicul larg si nu au avut vanzari foarte mari.

 

cutie automata, in adevaratul ei sens,a fost folosita pentru prima oara de catre Oldsmobile in 1948. Creata de catre inginerul, de la GM, Earl Thompson, a fost numita Hydra-Matic(vezi foto). Cutia automata Hydra-Matic a trecut printr-o serie lunga de imbunatatiri si retusuri pana in anul 1955. Dar, modelul de baza al cutiei automate si teoria folosita au ramas aceleasi pe toata durata, remarcabil de lunga, a vietii sale. Peste ani cutia automata „Hydra-Matic” a fost folosita in multe aplicatii militare, inclusiv tancurile M5 Stuart si M24 Chaffe. Alti producatori auto au cumparat si folosit cutii automate „Hydra-Matic”. Printre acestia se numara: Hudson, Nash Rambler, Frazer Nash, Kaiser, Willys, Lincoln, Rolls-Royce, Bentley.

Chiar si in anii 1990, cutii automate „Hydra-Matic” s-au folosit, in versiuni modificate, pentru curse drag, si in masini de tip „Hot-Rod”. O companie, in special,  a creat cutia automata „B&M Hydra-Matic”, un sprijin temeinic pentru entuziastii de performante, iar in cooperare cu Andy Granatelli au facut cutia automata „Hydra-Matic” sa fie singurul tip de cutii automate folosite in cursele Indy-Car.

In 1956, General Motors, au inlocuit cutiile automate „Hydra-Matic” cu noua generatie de cutii automate „Jetaway”.In schimb, aceasta generatie de cutii automate , nu a fost un succes si au fost inlocuite repede de o noua cutie automata numita „Turbo Hydramatic”

Chrysler introduce in 1939 cutia automata „Fluid Drive”, dar aceasta in realitate era o cutie de viteze manuala ce folosea cuplarea pe fluid pentru a usura schimbarea vitezelor. Chrysler a produs intai o cutie de viteze semi-automata , in anul 1942, si au intarziat in crearea unei cutii automate, in adevaratul ei sens. Acestia au introdus prima lor adevarata cutie automata in 1954, numita „PowerFlite” si avand doar doua viteze.

Prima serie de cutii automate folosite de catre Ford au fost introduse in 1950, acestea fiind create de catre inginerii de la compania BorgWarner.

Companiile auto americane au fost inaintasi la crearea de cutii automate. Mercedes introduce prima lor cutie automata in anul 1962, Rolls Royce folosea in 1955 cutii automate „Hydra-Matic” creata de americanii de la General Motors, iar Daimler (pe atunci detinut de Jaguar) prima data a folosit cutii automate BorgWarner cu patru viteze in anul 1962.

In perioada anilor 1980 schimbarile si avansarile s-au intamplat foarte repede. Caracteristicile speciale pareau sa fie focusul principal a designerilor de cutii automate. Printre acestea se numara:

  • – Schimbarea vitezelor automata sau manuala, soferii putand lua controlul schimbarii vitezelor cand doreau ei .
  • Schimbarea vitezelor prin push-button(apasare de buton) ,tehnologie inovatoare a celor de la Chrysler , prin folosirea unui mecanism de doua cabluri .
  • Teletocuhing de la Edsel – o serie de butoane in mijlocul volanului ce operau un motoras electric pentru a schimba vitezele
  • Condus in mod economic sau performanta, soferul putand comuta intre cele doua cu apasarea unui buton
  • Over drive in vitezele 3 sau 4 si Over-drive 4+ ,

Spre sfarsitul anilor 1980, cum calculatoarele de bord incep sa predomine , a fost introdus si  modulul de control electronic pentru  cutii automate. Solenoizi si senzori integrati cu calculatoare de bord multiple pentru a controla schimbarile de viteza la cutii automate in orice scenariu imaginabil.

Seria de cutii automate „Hondamatic” , create de Honda , inital cu 2 viteze, au fost renascute in 1979 si redenumite „H3” cu 3 viteze. Aceasta cutie automata este unica prin faptul ca este o cutie automata ce nu foloseste angrenaje planetare. Rotile de angrenaj se gliseaza(aluneca) de pe un ax pe altul. Seria de cutii automate „Hondomatic” nu este similara  cu nici o alta serie de cutii automate sau manuale.

Cutii automate cu cinci, sase, sapte si chiar opt viteze sunt folosite in acest moment pe automobile. Astfel de tehnologii sunt testate si puse pe piata intr-un efort de a mari economia si eficienta automobilelor ce folosesc cutii automate.

Intr-un trend de tip „intoarcere la radacini”, cercetarile si dezvoltarile in cutii automate tind spre cutii de viteze manuale automatizate.

 

error: Continutul este protejat !!!