Cutie automata Tiptronic

tiptronikTiptronic este marca inregistrata, detinuta de producatorul de masini sport german Porsche, care licentiaza aceasta marca pentru a fi folosita de alti producatori, precum Land Rover si grupul Volkswagen(Audi, Seat, Skoda,Bugatti,Lamborghini, Porsche si Volkswagen).

Multi oameni folosesc termenul „tiptronic” referinduse in general la orice cutie automata (cu convertor de cuplu) ce incorporeaza optiunea de schimbare manuala a treptelor

O cutie automata tiptronic poate opera in acelasi mod precum o cutie automata conventionala, ┬ádar oferind de asemenea posibilitatea de schimbare a treptelor manual de catre sofer. Mutand maneta schimbatorului intr-un plan de operare secundar, echipat cu doua pozitii Upshift – treapta superioara si Downshift – treapta inferioara, soferul preia majoritatea deciziilor de schimbare a treptelor, care in mod normal ar fi efectuate de calculatorul cutii automate. De exemplu, acest lucru permite trecerea intr-o treapta superioara pentru o crestere in acceleratie, o crestere a franei de motor, mentinerea treptei in curbe, trecerea in treapta inferioara inainte de a efectua o depasirea, sau schimbarea unei trepte superioare mai devreme la drum intins, avand in u display secundar in bord pentru indicarea treptei selectate in acel moment. Avand in vedere ca adaugarea optiunii de tiptronic la o cutie automata implica doar o modificare a calculatorului cutii automate si softului acestuia, este destul de ieftin si usor de implementat pentru producatorii de autoturisme.

Desi o cutie automata tiptronic permit soferului intr-o oare care masura controlul asupra schimbarii treptelor, tip-ul tiptronic este implementat folosind un convertor de cuplu ca orice alta cutie automata conventionala. O cutie automata tiptronic in adevaratul ei sens, nu este o cutie de viteze manuala controlata electronic (cutie automata DSG) sau o cutie semi-automata. Majoritatea cutiilor automate ce au tiptronic implementat, tot vor face anumite schimbari de viteze automate, in primul rand pentru a proteja motorul dar si cutia automata. De exemplu , intalni la Audi, o cutie automata tiptronic cu 5 viteze va trece automat din treapta 1 in treapta 2 cand pleaca de la stop, chiar si atunci cand este in modul manual, dupa care cutia automata asteapta comanda de la sofer pentru a trece din 2 in 3 , din 3 in 4 si din 4 in 5, desi aceasta cutie automata va trece oricum in treapta superioara inainte de linia rosie a motorului. Iar la incetinire, cutia automata va trece automata in treapta inferioara in apropierea relantiului.

Majoritatea autoturismelor de lux cu o cutie automata tiptronic au doua moduri total automate: modul principal identificat ca Drive, Comfort sau ceva similar, si un al doilea mod numit in general Sport, ce intarzie schimbarea treptelor superioare pentru un condus in regim sportiv, si o frana de motor imbunatatita, cu costul unui consum ridicat, o uzura mai mare a cutii automate, confort scazut, si zgomot ridicat. In plus, pentru ca o cutie automata tiptronic moderna este dotata cu o unitate de control electronic ( calculator cutie automata), aceasta cutie automata se poate adapta la stilul de condus al soferului, printr-un sistem de programare numita „logica┬áprobabilistica”. Punctele de schimbare ale treptelor sunt adaptate in functie de obicieurile soferului, printr-un proces evolutionar.

Cutie automata Tiptronic S

Tiptronic S este un upgrade al cutii automate tiptronic, cu abilitatea mai eficienta de a invata obiceiurile soferului, si posibilitatea de schimbare a treptelor de catre sofer fara a fi necesar trecerea cutii automate in modul manual. In modul manual, daca nu exista nici o comanda din partea soferului pe o perioada de 8 secunde, sistemul trece inapoi in modul automat al cutii automate. A fost folosit inca din 2000 in Porsche Boxster

In Porsche Cayenne, Tiptronicul S a fost upgradat la 6 viteze.

error: Continutul este protejat !!!