Cutie automata Multitronic

AT990019Multitronic este o cutie automata fara trepte, lansata de AUDI AG spre sfarsitul anului 1999, dezvoltata si fabricata in colaborare  cu LuK.
Bazata pe principiile transmisiei continue variabile (CVT) popularizate de DAF, transmisia automata multitronic ofera o cutie automata fara trepte, in care raportul dintre axul de input si axul de output , poate fi variat in continu intr-un interval dat, furnizand aproape un numar infinit de rapoarte posibile. O cutie automata Multitronic foloseste o placa cu lant de actionare, un ambreiaj multi-disc(initial din sase parti, iar mai tarziu din sapte, pentru a putea face fata mai bine la cuplul motor scos de motoarele turbodiesel mari) cu racire pe ulei, si un sistem electronic complex, pentru a trece peste deficentele altor cutii automate CVT.

O cutie automata multitronic este monitorizata si reglementata de catre DRP (program dinamic de reglementare), ce urmareste modul de apasare a pedalei de acceleratie de catre sofer, conditiile de drum si sarcina motorului, pentru a putea calcula rapoarte optime de transmisie pentru a scoate cel mai eficient consum de combustibil, sau performante maxime, in functie de cerintele soferului. Aceasta cutie automata poate selecta unul din modurile pre-programate, underdrive(sport) – pentru a creste performantele masinii, sau overdrive pentru a creste economia de combustibil. Incepand cu 2004 o cutie automata Multitronic ofera selectarea si programarea manuala a modului sport. Sistemul electronic, al acestor cutii automate, include de asemenea o serie de senzori pentru a detecta daca autoturismul coboara la vale, oferind frana de motor aditionala in aceste circumstante. Cutia automata multitronic ofera de asemenea un numar de rapoarte fixe, selectabile de catre sofer cu maneta cutiii automate, intr-un mod secvential, sau (in unele cazuri) cu ajutorul unor padele montate la volanul autoturismului.

Functii cutie automata multitronic

Primele modele de cutie automata multitronic, ofereau selectarea intre sase rapoarte (viteze), in 2004 acest numar a fost crescut la sapte, iar noile modele de Audi au acum montate cutii automate multitronic cu opt rapoarte . Unele variante de Audi A6 care aveau optiunea de montare a padelelor pe volan, vin acum cu acestea montate ca standard. Aceste controale se pot schimba si in modul semi-automatic cand una din padele este actionata, cutia automata revenind in modul automatic singura dupa o perioada de timp predeterminata de inactivitate a padelelor.

Performantele in lumea reala ale unei cutii automate multitronic

O cutie automata multitronic ofera performante si economie similara, si in unele cazuri mai bune, decat o cutie de viteze manuala cu 5 trepte echivalenta, si superioare fata de o cutie automata traditionala.

Cutia automata multitronic este oferita doar pe autoturisme cu tractiune fata, doar pe versiuni de Audi A4, A5, A6, si pe Seat Exeo cu motorul de 2.0 benzina. O cutie automata multitronic nu este compatibila cu tractiunea integrala(4×4/quattro), nici cu instalari de motoare transversale precum in Audi A3. La inceput, limita de cuplu la o cutie automata multitronic era de 310 newton metrii, dar acum aceasta cutie automata a fost modificata sa suporte pana la 400 newton metrii de cuplu.

Rezistenta unei cutii automate multitronic

In ciuda finetei de functionare si eficientei de consum la aceasta cutie automata, au fost numeroase rapoarte, de la proprietari din intreaga lume,  ale faptului ca la o cutie automata multitronic exista multiple defectiuni atat electronice cat si mecanice, in special la modele cu ambreiajul din 6 placi, fabricate pana in 2006. Simptomele tipice includ: licarirea indicatorului (PRNDS) in bord, ezitarea si/sau vibratii in momentul accelerarii, imposibilitatea de selectare a modului de Reverse – mers inapoi. Desi audi recomanda la o cutie automata CVT schimbarea uleiului intre 35.000 – 75.000 de km, exista cazuri in care aceste cutii automate se defecteaza si dupa schimbarea regulata a uleiului.

error: Continutul este protejat !!!