Cutie automata CVT

Cutie automata CVTO cutie automata CVT (transmisie cu variatie continua) este o cutie de viteze ce poate trece continuu printr-un numar infinit de rapoarte de transmisie efective, intre valorile minime si maxime. Acest lucru contrasteaza cu alte cutii automate sau manuale ce ofera un numar fix de rapoarte de transmisii. Flexibilitatea unei cutii automate CVT permite axului de input sa mentina constanta viteza unghiulara într-un interval de viteze de iesire.

O cutie automata CVT poate oferi un consum mai redus de combustibil, decat alte cutii automate si unele manuale, permitand motorului sa mearga la cel mai eficient numar de RPM(revolutii per minut) pentru o gama de viteze. Poate de asemenea sa fie folosita pentru a construi sistem kinetic de recuperare a energiei.

Alternativ, o cutie automata CVT, poate maximiza performantele unei masini, permitand motorului sa functioneze la RPM-ul la care produce cea mai mare putere. Acesta este mai mare decat RPM-ul la care raportul consum/putere este cel mai eficient. Intr-un final, o cutie automata CVT nu necesita strict prezenta unui ambreiaj, permitand scoaterea acestora. Totusi in unele autovehicule( in general motociclete) un ambreiaj centrifugal este totusi adaugat, totusi acesta este adaugat pentru a oferi pozitia de neutral la motociclete.

Intrebuintarile unei cutii automate CVT

Multe tractoare mici pentru case sau gradini folosesc cutie automata CVT cu o curea simpla de cauciuc. De exemplu linia John Deer Gator folosesc curea de cauciuc cu un sistem de scripete conic. Pot livra multa putere si ating viteze de 16-24km/h, totul fara fi necesar un ambreiaj sau schimbarea de viteze. Aproape toate snowmobilele, vechi si noi, si motoscuterele folosesc cutie automata de tip CVT.

Unele combine agricole folosesc cutii automate de tip CVT. O cutie automata CVT permite ca viteza de inaintare a combinei sa fie adjustata independent de viteza motorului. Acest lucru permite operatorului sa accelereze sau sa incetineasca in functie de necesitate pentru a acomoda variatiile de grosime a culturii.

PivgetriebeCutii automate CVT au fost folosite in sisteme generatoare de energie electrica ale avioanelor inca din anii 1950, si in cursele SCCA Formula 500 inca de la inceputul anilor 1970. Utilizarea de cutii automate CVT a fost interzisa in cursele de Formula 1 in 1994 din cauza ca cea mai bine finantata echipa ar domina daca ar crea o cutie automata CVT viabila pentru Formula 1. Mai recent, cutii automate CVT au fost create pentru go-karturi si s-au demonstrat sa creasca performantele si viata motorului. Vehiculele Tomcar de off-road folosesc de asemenea o cutie automata CVT.

O cutie automata CVT trebuie sa fie diferentiata de cutiile de viteze PST (Power sharing transmission –  transmisie partajare putere), folosite in autoturismele hybrid, precum Toyota Prius, Highlander, Camry, etc.

Istorie cutie automata CVT

Leonardo da Vinci, in 1490, a conceptualizat o transmisie continua variabila fara trepte. Milton Reevs a inventat transmisia cu viteza variabila pentru un taitor de lemne in 1879, a aplicat aceasta cutie de viteze la o masina in 1896. Primul brevet pentru o cutie automata CVT pentru un autoturism a fost luat de Daimler si Benz in Europa in 1886 si pentru o transmisie toroidala CVT in SUA in 1935.

In 1910 Motocicletele Zenith a construit o motocicleta cu motor V-Twin cu o cutie de viteze Gradua Gear care era o cutie CVT. In 1912, fabricantul britanic de motociclete Rudge-Whitworth a construit cutia automata Rudge Multigear. Multigear era o versiune imbunatatita a cutii automate Gradua Gear.

O aplicatie timpurie a cutii automate CVT a fost in autoturismele britanice Clyno, introduse in anul 1923.

220px-Extroid_CVTO cutie automata CVT, denumita Variomatic , a fost conceputa si construita de Hub van Doorne, co-fondator al Fabricii de Automobile Van Dorne (DAF), spre sfarsitul anilor 1950, special pentru a crea o cutie automata CVT pentru o masina mica si accesibila la pret. Primul autoturism DAF care sa foloseasca o cutie automata Variomatic a fost DAF  600, produsa in 1958. Brevetele pentru aceasta cutie automata au fost transferate mai tarziu catre o companie numita VDT (Transmisii Van Doorne) cand divizia de autoturisme DAF a fost vanduta catre Volvo in 1975. Acest tip de cutie automata CVT a fost folosita in Volvo 340 . In 1995 compania VDT a fost cumparata de Robert Bosch GmbH.

Multe snowmobile folosesc cutie automata CVT cu o curea de cauciuc. In 1974, Rokon a oferit o motocicleta avand cutie automata CVT pe curea de cauciuc.

Cutii automate CVT sunt folosite si in unele ATV-uri . Primul ATV dotat cu o cutie automata CVT a fost Trail Boss de la Polaris, in 1985.

La inceputul anului 1987, Subaru a lansat Justy in Tokyo, cu o cutie automata CVT controlata electronic (ECVT), proiectata de Fuji Heavy Industries, care detine Subaru. In 1989 Justy a devenit prima masina de productie, dotata cu o cutie automata CVT in SUA. Desi  Justy a avut succes limitat, Subaru continua sa foloseasca cutii automate de tip CVT in masinile sale cheie si in ziua de azi, in acelasi timp oferind aceste cutii automate si la alti producatori auto. Subaru ofera cutie automata CVT numita Lineartronic pe Subaru Legacy (2010+) si Outback (2010+)  .

In vara anului 1987  Ford Fiesta si Fiat Uno au devenit primele autoturism de masa Europene sa fie echipate cu o cutie automata CVT pe lant de otel. Aceasta cutie automata CVT, numita Ford CTX a fost proectata de catre Ford, Van Doorne si Fiat. Munca la aceasta cutie automata CVT a inceput in anul 1976.

In 1992 Nissan march venea dotata cu o cutie automata N-CVT(Nissan-CVT) bazata pe ECVT-ul dotat pe Subaru. Spre sfarsitul anilor 90 Nissan a proiectat propria cutie automata CVT ce suporta un cuplu mai mare si avea montat un convertor de cuplu.  Aceasta cutie automata a fost folosita in multiple modele pentru piata Japoneza. Nissan Murrano introdus in 2003 si Nissan Rogue introdus in 2007 folosesc de asemenea cutii automate de tip CVT. Intr-o conferinta de presa pe 12 Iulie 2006 Nissan a anuntat o mare trecere catre cutii automate de tip CVT cand au ales o cutie automata CVT numita XTronic CVT pentru toate autoturismele lor cu transmisie automata de pe piata Nord Americana, facand cutiile automate CVT , cutii automate de masa.

Dupa ce au studiat cutiile automate CVT, pe baza de scripete, ani la rand cei de la Honda au introdus propria lor cutie automata CVT la modelul Honda Civic Vti din 1995. Numita Honda Multi Matic, aceasta cutie automata CVT accepta un cuplu mai mare decat o cutie automata CVT traditionala, si de asemenea include un convertor de cuplu. Aceasta cutie automata CVT este montata in acest moment pe Honda City ZX si Honda City Vario, fabricate in India si respectiv Pakistan.

In 1996, Fendt, o fabrica germana de tractoare, a lansat primul tractor Heavy-Duty dotat cu o cutie automata CVT hydrostatica, modelul Fendt Vario 926. Un an mai tarziu compania Fendt a fost achizitionata de AGCO Corporation, care a extins folosirea acestei cutii automate la tractoarele Challanger, Massey Ferguson, si TerraGator, detinute de asemenea de AGCO Corporation. Peste 100,000 de tractoare agricole au fost fabricate cu acest model de cutie automata.

Toyota a folosit o cutie automata PST prima oara in modelul Prius din 1997, si toate modelele hibrid ulterioare de la Toyota si Lexus, vandute international, folosesc aceasta cutie automata de viteze, comercializata cu numele de  Hybrid Synergy Drive. Cutia automata HSD  este considerata o transmisie variabila continua controlata electronic. O cutie automata PST permite ori motorului cu combustie interna, ori motorului electric, ori amandurora sa propulseze autoturismul. In modul motorului cu combustie interna, o parte din puterea motorului este cuplata mecanic la trenul de rulare, iar cealalta parte trece printr-un motor si generator. Cantitatea de putere canalizata prin partea electrica determina raportul de viteza efectiv. Toyota ofera de asemenea o cutie automata CVT pentru modele non-hibrid, numita Multidrive, pe modele precum Avensis. 

Audi ofera, inca din 2000, o cutie automata CVT pe lant (Multitronic) ca optiune pe unele modele cu motorizari mari.(Exemplu Audi A6 3.0L V6)

Fiat a oferit in 2000, o cutie automata CVT tip con pe modelele sale de succes Fiat Punto si Lancia Y.

BMW a folosit o cutie automata CVT pe baza de curea (produsa de ZF) ca optiune pe modele MINI in 2001, mai putin pe modelul cu supercharge, unde cuplul foarte ridicat necesita o cutie automata conventionala.

MG-Rover a folosit o cutie automata CVT ZF identica cu cea de la BMW pe modele Rover-45 si MG-ZS.

General Motors introduce varianta lor de cutie automata CVT in 2002 cunoscuta ca VTi. A fost folosita in Saturn Vue si Saturn Ion.

Ford introduce o cutie automata CVT pe lant cunoscuta ca CFT30 in modelele lor din 2005 Ford Freestyle, Ford Five Hundred si Mercury Montego. Aceasta cutie automata a fost proiectata in colaborare cu ZF Friedrichshafen, si a fost produsa in Batavia, Ohio, SUA, de catre compania  Batavia Transmissions LLC ( o companie detinuta de Ford Motors Company) pana la 22 Martie 2007. Fabrica Batavia producea de asemenea o cutie automata CVT pe baza de curea (CFT23) ce a fost montata pe Ford Focus C-Max. Ford a vandut de asemenea modele de Escort si Orion in Europa, avand dotate cutii automate CVT in anii 80 si 90.

Modelul din 2007 de Dodge Caliber si modelele Jeep Compas si Jeep Patriot folosesc o cutie automata CVT  ca optiune alternativa.

Mitsubishi Lancer din 2008 foloseste o transmisie CVT la optiunea de cutie automata. Modelele DE si ES folosesc o cutie automata CVT cu Drive si trepte inferioare; modelul GTS este echipat cu modul standard Drive si de asemenea modul Sportronic ce permite soferului sa aleaga intre 6 rapoarte de viteza presetate.(atat cu selectorul cutii automate, cat si cu padelele montate la volan).

Modeul Seat Exeo din 2009 este disponibil cu o cutie automata CVT (multitronic) optional la modelul  2.0 TSI 200 CP, cu 6 trepte selectabile.

Suzuki foloseste cutii automate CVT inca din 2010 pe modelel SX4 si  Kizashi

 

 

error: Continutul este protejat !!!