CUM SE FOLOSESTE O CUTIE DE VITEZE AUTOMATA.

Foarte important de retinut la autovehiculele cu transmisie automata(cutie de viteza automata)este modul de folosinta si exploatare a unei cutii automate de viteza montata pe un autovehicul dupa cum urmeaza:

Modul Overdrive la cutii automate1.   Modul O/D(OVER DRIVE) sau pe intelesul tuturor ORAS/AUTOSTRADA – Acest mod in momentul cand este cuplat(se aprinde de la caz la caz in bordul autovehicolului un bec/led galben martor cu initialele „O/D” sau „OD )actioneaza la cutia automata de viteza si aceasta nu mai schimba treptele superioare de viteza(4-5sau5-6,de la caz la caz)are urmatoarele avantaje:

  • reducerea consumului de combustibil.
  • reducerea uzurilor (evitati fenomenul de rulaj subturat al motorului,aceasta producand uneori socuri la schimbarea vitezelor superioare).
  • demaraj pe distante scurte(necesar depasirilor)

La cutii automate de viteza butonul modului „O/D” se afla amplasat de la caz la caz in jurul(sau pe) manetei de viteze.

Nota* Nu toate autovehiculele cu cutie automata de viteza au aceasta optiune(la cele care nu au aceasta optiune din fabricatie transmisia automata (cutia automata de viteze) are capacitatea de a se adapta singura la conditile de mers urban).ATENTIE! NU UITATI SA CUPLATI MODUL O/D IN MOMENTUL IN CARE RULATI IN AFARA ORASELOR!(ne-cuplarea ducand in timp la distrugerea cutiei de viteza automate).(vezi pagina simptome cutii autoamte de viteza)

Modul Iarna la cutii automate2.Modul S/W(STANDARD SI WINTER) standard/iarna.

„S” standard,adica cutia de viteze schimba toate vitezele normal ne suferind nici o modificare la transmisia automata (cutia automata de viteze ).

In momentul actionari a unuia dintre moduri „S”sau„W”,acestea se vor afisa in bordul autovehiculului.

„W”(winter)iarna,adica autovehicolul pleaca de pe loc(in momendul actionarii manetei din „P”in”D”respectiv parcare/mers inainte)cu viteza a 2-a prin aceasta se elimina ruperea aderentei(a rotilor motrice) pe zapada(ghiata,polei,etc).

La cutii automate de viteza butonul moduluiS/W se afla amplasat de la caz la caz in jurul(sau pe) manetei de viteze.

Nota*ATENTIE!NU RULATI IN CONDITII DE VARA(ASFALT USCAT CU ACEST MOD „W” ACTIONAT ACEST LUCRU DUCAND LA DISTRUGEREA TRANSMISIEI AUTOMATE(CUTIEI DE VITEZA AUTOMATE).(vezi capitolul simptome cutii autoamte de viteza)

Modul Sport la cutii automate de viteze3. Modul „S/C”(sport/confort).

Dupa denumire modul „S” sport , in momentul in care este actionat face ca transmisia automata (cutia automata de viteze sa schimbe treptele consecutiv la turatii mai mari (mai tarziu) decat cele uzuale, acestea ducand la dezvoltarea unor viteze de rulaj mult mai mari pe distante mult mai scurte decat in modul normal al cutiei automate de viteze, ajutand autovehiculul sa faca fata cerintelor dumneavoastra.

In modul „C” confort, recomandat in rulajul de zi cu zi, cutia de viteze automata schimba toate treptele normal, nesuferind nici o modificare la transmisia automata(cutia de viteze automata) sau modul incare acestea efectueaza schimbarile.

La cutiile automate de viteze, butonul modului „S/C” se afla amplasat, de la caz la caz, in jurul (sau pe) manetei de viteze, actionarea modului aparand in bord (panou de instrumente), de la o marca la alta, scris pe afisajul centraul sau sub forma unui martor led aprins.

Nota*: Rularea repetata cu acest mod „S” activat nu duce la provocarea de defecte ale cutiei automate de viteze, dar trebuie retinut ca durata de schimb al uleiului se micsoreaza la jumatate (Specialistii recomanda folosirea unor aditivi de anduranta in uleiul cutii automate de viteze).

Modul Tow/Haul la cutii automate4. Modul „TOWING” sau „TOW/HAUL” (tractare – remorcare)

Intalnit la transmisiile automate(cutiile automate de viteze) specifice autovehiculelor in general ce au cutii automate 4×4. Acest modul are ca simbol, de la caz la caz, imaginea unui carlig de remorcare in miniatura incadrat de un cerc sau dreptunghi sau imaginea unei remorci in miniatura incadrata in acelasi mod.

Activarea modului de remorcare , modifica presiunea in linia hidraulica (in cutia de viteze automata), respectiv o mareste.(Coeficientul de patinaj al discurilor de frictiune micsorandu-se, acestea fiind cuplate rapid/ferm, prin asta evitand distrugerea liniei hidraulice prin supraincalzirea cutii automate de viteze.

In momentul actionarii acestui mod se aprinde in bord sau comanda in sine , avertizand vizibil atat ziua cat si noaptea modul aplicat.

La autovehiculele prevazute cu o cutie automata de viteze, butonul de comanda pentru „remorcare” („TOWING”) se afla pozitionat  in zona bordului ca un buton independent descris mai sus, plasat in vecinatatea bordului (panoului de instrumente)

Nota*: Rularea fara sarcina(remorca, etc) in acest mod nu produce defectiuni la cutii automate de viteze, dar poate produce disconfort in cazul schimbarilor de viteze, acestea facandu-se cu soc.  

Cutii automate de viteze tiptronic5. Modul manual +/-(tiptronic) 

Conducerea autovehiculelor, ce au dotate cutii automate de viteze, in modul manual se face cu atentie, cu toate ca majoritatea cutiilor automate de viteze au protectie la supraturatii ale motorului(eliberand in final treapta de viteze) inainte sa initiem viteze foarte mari in trafic in acest mod fiind recomandat rularea, pentru inceput, in modul manual al cutii automate doar la treptele mici (uzuale) pentru a va putea obisnui cu acest modul.

Mentionam ca la acest mod revenirea din treptele superioare in trepte inferioare se face si automat.

Tot prin acest mod la majoritatea autoturismelor, ce au dotate cutii automate de viteze, produse in ultimii ani se executa si frana de motor, foarte necesara in anumite conditii climatice.

Trecerea din modul automat in modul manual se executa, in functie de producator, astfel:

  • Deplasarea manetei de viteze in pozitia +/i, tot odata modificandu-se in bordul cu instrumente si comanda afisata din „D” in viteza deplasarii in acel moment
  • Prin apasarea unui buton cu simbolurile „+/-„, schimbarea vitezelor facandu-se de langa volan, cu ajutorul unor padele acestea fiind dispuse stanga-dreapta(fluture) intr-o pozitie ergonomica. 

6. Frana de motor la cutii automate de viteze neprevazute cu modul manual +/-

Frana de motor la astfel de cutii automate de viteze se efectueaza prin deplasarea manetei de viteze in treptele afisate dupa pozitia „D”, respectiv: 3,2,1, adaptand cu atentie treapta cu viteza de deplasare.

7. Exploatarea cutiilor automate la autoturisme 4×4

Diferential autoblocant la cutii automate de viteze

Reparatii si intretinere cutii automate de viteze

Un alt punct legat strans de exploatarea in siguranta a cutiilor automate de viteze, specific autoturismelor cu tractiune integrala (4×4) este exploatarea cu mare atentie a comenzilor cutiilor de transfer(a reductoarelor semiautomate), exploatare care daca nu este facuta corect duce implicit la distrugerea liniei hidraulice dintr-o cuite automata de viteze. (vezi sectiunea simptome cutii automate)

Manevrati cu atentie urmatoarele comenzi, in functie de dificultatea drumului pe care il parcurgeti transmisia automata se poate adapta, :

  • Modul de rulare „High” (Sosea) este modul in care este recomandat sa rulati normal cu autoturismul 4×4 (de la caz la caz fiind 4×4 permanent sau tractiune spate), acest mod permitand rularea autoturismului in conditii climatice vitrege (iarna, gheata, polei, umezeala, etc.) dezvoltand viteze normale in conditii de siguranta(mod in care la unele autoturisme se actioneaza modulul de control al tractiunii „TRC”)
  • Modul de rulare „LOW” (Greu) este modul care se recomanda a fi folosit in momentul rularii in conditii extreme de panta, mlastini, noroaie, camp arabil, zapada foarte mare,tractarea unor sarcini foarte grele pe o distanta scurta, etc. Mentionam ca in acest mod, viteza de
    deplasare este foarte mica(aprox 20km/h), turarea excesiva a motorului nefiind necesara si tot odata, in cazul in care autovehiculul este prevazut cu asa ceva,  este recomandat deconectarea modului „TRC” prin apasarea unui buton existent langa maneta de viteze sau in vecinatatea instrumentelor de bord. („TRC/OFF”). ATENTIE!! rularea in modul „LOW” in conditii normale de drum, turand motorul excesiv pe distante lungi duce la distrugerea cutiei automate de viteze si implicit a cutiei de transfer. (vezi sectiunea simptome cutii automate)
  • Modul „DIF LOCK” sau „LOCK (Blocaj diferential) acest blocaj insemnand, pe intelesul tuturor, ca diferentialul blocat (fata sau spate) face ca rotile motrice din axa respectiva sa se invarta (in caz de rupere a aderentei) amandoua in acelasi timp, ajutand la iesirea din impas. Aceasta functie se recomanda a se folosi strict in modul „LOW” de functionare, rularea cu diferentialele blocate pe distante lungi si in turatii foarte mari ducand la distrugerea cutiei de viteze automate si a cutiei de transfer. (vezi sectiunea simptome cutii automate)

 

 

 

error: Continutul este protejat !!!