Cum functioneaza o cutie automata

Daca ai condus vreodata o masina dotata cu o cutie automata, atunci stii ca sunt doua diferente majore intre o cutie automata si o cutie de viteze manuala.

  1. Nu exista o pedala de ambreiaj la o masina ce are dotata o cutie automata.
  2. Masinile ce au cutii automate nu au  schimbator de viteze. O data ce pui cutia automata in Drive, restul se intampla automat.

Atat cutia automata (plus convertorul de cuplu) cat si cutia manual (cu ambreiajul ei) , realizeaza acelasi lucru, dar o fac in moduri total diferite. Se dovedeste ca modul in care o cutie automata de viteze realizeaza acest lucru este absolut uimitor.

In acest articol, o sa trecem prin ce face o cutie automata sa functioneze. Vom incepe cu cheia intregului sistem: angrenajele planetare. Dupa care vom vedea cum cutiile automate sunt asamblate, cum acestea sunt controlate, si cateva dintre labirintele implicate in controlul unei cutii automate.

Locatie cutii automate
Invata cum functioneaza o cutie automata

Ca si la o cutie de viteze manuala, scopul unei

cutii automate este de a lasa motorul sa opereze in raza ingusta de viteze ale sale, intre timp oferind spre iesire o larga gama de viteze.

Fara transmisie, masinile ar fi limitate la un singur raport de viteza, si acel raport ar trebui sa fie selectat pentru a putea merge la viteza pe care o doresti. Daca ai dori o viteza maxima de 80 de km/h  , acest raport ar fi similar cu viteza a 3 a in majoritatea transmisiilor manuale.

Mai mult ca sigur nu ai incercat niciodata sa conduci o masina folosind doar viteza a 3 a. Daca ai incerca, ai afla repede ca nu ai aproape de loc acceleratie la plecarea de pe loc, iar la viteza mai mare, iar motorul s-ar tura in apropiere de lina rosie. O astfel de masina s-ar uza foarte repede si ar fi aproape imposibil de condus.

Astfel o cutie de viteze foloseste angrenaje, pentru a produce o folosire mai efectiva a turatiei motorului, si pentru a mentine motorul la o viteza optima de operare. Cand tractati/remorcati obiecte foarte grele , cutia de viteze poate deveni destul de fierbinte pentru a arde uleiul de transmisie. Pentru a se proteja, soferii trebuie sa se asigure ca masina sa detine un radiator separat de racire a cutiei automate, sau sa isi monteze un radiator de racire suplimentar pentru cutii automate.

Diferenta cheie intre o cutie de viteze manuala si o cutie automata este faptul ca cea manuala blocheaza sau deblocheaza multiple mecanisme/angrenaje catre arborele cotit pentru a atinge diverse rapoarte de viteza, pe cand intr-o cutie automata acelasi mecanism produce diverse rapoarte de viteza. Angrenajul planetar este mecanismul  care face acest lucru posibil intr-o cutie automata.

1. Angrenajul Planetar la o cutie automata

automatic-transmission-gears1
de la stanga la dreapta angrenajul ilenar, rotile dintate planetare mici si suportul acestora, si roata dintata centrala (Sun-Gear)

 

Cand desfaci si te uiti intr-o cutie automata, vei descoperi un numar imens de piese intr-un spatiu destul de mic. Printre altele vei observa:

  • Un angrenaj planetar ingenios
  • Un set de legaturi din care combina la un loc componentele angrenajului.
  • Blocul de valve (Valve Body) , un sistem incredibil ce controleaza clutch-urile si benzile.
  • O pompa cu roti dintate, pentru a misca uleiul in interiorul cutiei automate.

In centrul atentiei este angrenajul planetar. Aproximativ de marimea unui pepene galben, aceasta singura piesa creaza diversele rapoarte de viteza pe care niste cutii automate le poate produce. Restul pieselor doar ajuta angrenajul planetar in a duce la bun sfarsit acest lucru. Intr-o cutie automata se afla doua angrenaje de acest fel combinate impreuna pentru a forma unul singur.

Orice angrenaj planetar are trei componente:

  1. Roata dintata centrala (cunoscuta si ca sun-gear)
  2. Rotile dintate planetare mici si suportul acestora
  3. Angrenajul ilenar

Fiecare dintre aceste componente pot avea rol de intrarea sau iesirea cuplului unei cutii automate, sau pot fi tinute stationare. In functie de ce rol joaca fiecare element, este determinat raportul de viteza scos de o cutie automata.

Sa luam exemplu  angrenajul planetar avand urmatoarele specificatii: angreajul inelar are 72 dinti,iar roata dintata centrala are 30 dinti.Se pot scoate o multitudine de rapoarte din aceasta combinatie.

 

Intrare
Iesire
Stationar
Calcul
Raportul
Vitezelor
A
Roata dintata centrala(S)
Suport roti dintate planetare (C)
Angrenaj inelar (R)
1 + R/S
3.4:1
B
Suport roti dintate planetare (C)
Angrenaj inelar(R)
Roata dintata centrala (S)
1 / (1 + S/R)
0.71:1
C
Roata dintata centrala (S)
Angrenaj inelar (R)
Suport roti dintate planetare (C)
-R/S
-2.4:1

 

Deasemenea, blocand oricare doua dintre cele trei componente va bloca intregul angrenaj la un raport de reducere de 1:1. Observati ca primul raport de viteza listat mai sus (A) este o reducere – viteza de iesire este mai inceata decat cea de intrare. Al doilea raport este un overdrive, viteza de iesire fiind mai mare decat cea de intrare . Cel din urma este o reducere din nou, dar directia de iesire este inversata. Sunt multiple alte rapoarte de viteza ce pot fi scoase din acest angrenaj planetar, dar cele prezentate sunt cele relevante pentru cutia automata luata ca exemplu.

Deci un singur angrenaj planetar poate produce toate aceste rapoarte de viteza, fara a fi necesar sa activeze sau dezactiveze un alt mecanism. Cu doua angrenaje planetare de acest fel la rand, cutia automata poate scoate cele 4 viteze de mers inainte plus o viteza de masalier de care are nevoie pentru a functiona.

Pentru a putea vedea exact cum angrenajul planetar functioneaza puteti folosi prezentarea flash de mai jos:

 

2. Angrenaje planetare compuse la cutii automate

Aceasta cutie automata foloseste un set de agrenaje, numit angrenaj planetar compus, care arata ca un singur angrenaj planetar dar se comporta precum doua angrenaje planetare combinate. Are un singur angrenaj ilenar, automatic-transmission-gears1dar are doua roti dintate centrale, si doua seturi de roti planetare mici. Angrenajele sunt montate astfel in cutie (de la stanga la dreapta) angrenaj ilenar, rotile planetare mici si suportul accestora, cele doua roti centrale (sun-gear).

Poza de mai jos prezinta rotile planetare mici in suportul acestora dintr-o cutie automata. Observa cum roata planetara din dreapta este pusa mai jos decat cea din stanga. Roata planetara din dreapta nu angreneaza roata ilenara, angreneaza doar celelalte roti planetare . Doar roata planetara din stanga angreneaza roata ilenar.

angrenaj planetar cutii automata

In urmatoarea imagine puteti observa interiorul suportului rotilor planetare mici. Rotile mai scurte sunt agrenate de roata centrala mai mica. Rotile planetare mai lungi sunt angrenate de catre roata centrala mai mare.

angrenaj planetar cutii automate 3

 

 

 


3. Viteza intai la o cutie automata

In prima viteza, la aceasta cutie automata, roata centrala mai mica este invartita in sensul acelor de ceas de catre turbina convertorului de cuplu al cutiei automate. Rotile planetare mici incearca sa se invarta in sensul opus, dar sunt tinute in loc de catre clutchul uni-directional (acest clutch permite intr-o cutie automata doar rotirea in sensul acelor de ceas), iar angrenajul ilenar intoarce cuplul de iesire din cutia automata. Roata centrala mai mica are 30 de dinti iar roata ilenara are 72, deci raportul vitezei intai este dupa cum urmeaza:

Raport = -R/S = -72/30 = -2,4:1

Deci rotatia este negativa, cea ce inseamna ca sensul de iesire a cuplului ar fi opus fata de sensul de intrare a cuplulu. dar in realitate directia de iesire a cuplului este aceasi cu cea de intrare — aici este unde tot trucul cu doua seturi de roti planetare intra in actiune in aceasta cutie automata. Primul set actioneaza al doilea set de roti planetare, iar acestea din urma intorc roata ilenara din cutia automata; aceasta combinatie inverseaza directia. De asemenea vei opserva ca acest lucru va cauza ca roata centrala mare sa se invarta; dar pentru ca clutch-ul este eliberat, roata centrala mare este libera sa se invarta in sens opus fata de turbina din convertorul de cuplu al cutiei automate

4. Viteza a doua la o cutie automata

Aceasta cutie automata face ceva foarte interesant in scopul de a atinge raportul de cuplu necesar pentru a doua viteza. Se comporta precum ca doua angrenaje planetare sunt interconectate intre ele, cu un suport de roti planetare comun, in interiorul cutiei automate.

In prima faza, rotile planetare din interiorul cutiei automate, folosesc in realitate roata centrala mare pe post de angrenaj ilenar. Prin urmare primul stagiu al vitezei a doua in aceasta cutie automata este compus din roata centrala mica, suportul rotilor planetare impreuna cu acestea, si angrenajul ilenar (in acest caz roata centrala mare).

Intrarea cuplului motor in cutia automata se face in acest moment prin roata centrala mica, angrenajul ilenar ( roata centrala mare de aceasta data) este tinut stationar de banda, iar pe post de iesire de cuplu din cutia de viteze automata stau rotitele planetare din cutia automata. Pentru acest stagiu cu roata centrala mica ca intrare de cuplu intr-o cutie automata, rotitele planetare ca iesire de cuplu, iar angrenajul ilenar tinut pe loc, formula raportului este urmatoarea:

Raport = 1+R/S= 1+36/30 = 2,2:1 

In acest caz rotitele planetare se invart de 2,2 ori pentru fiecare rotatie a rotii centrale mici din cutia automata. In al doilea stagiu, prin rotile planetare se face intrarea de cuplu in aceasta cutie automata, roata centrala mare (care este tinut stationar) isi reia rolul, iar angrenajul ilenar scoate cuplul din aceasta cutie automata. Deci raportul cuplu al cutiei automate in acest stagiu va fi dupa cum urmeaza:

Raport = 1/(1 + S/R) = 1/(1+36/72)=0,67:1 

Pentru a vedea reducerea de cuplu pentru viteza a doua , trebuie sa multiplicam primul stagiu cu cel de al doilea, 2,2 x 0,67, si vom avea o reducere de cuplu la iesirea din aceasta cutie automata de 1,47:1.

5. Viteza a 3 a la o cutie automata

In general la cutii automate,  viteza a 3 a are un raport de 1:1. Va amintiti de mai devreme ca tot ce trebuie sa facem, pentru a obtine un raport la iesirea din aceasta cutie automata de 1:1 , este sa blocam doua parti din cele 3 parti ale angrenajului planetar. Dar cu aranjamentul agrenajului planetar in aceasta cutie automata, este chiar mai simplu decat atat. Tot ce trebuie sa facem este sa activam clutch-urile ce blocheaza roata centrala din agrenajul planetar la turbina convertorului de cuplu al cutiei automate de viteze.

Dac amandou roti centrale din aceasta cutie automata se rotesc in aceasi directie, rotile planetare se vor bloca pentru ca acestea se pot invarti doar in directii opuse. Acest lucru blocheaza roata ilenara la rotile planetare, si face ca totul sa se roteasca impreuna, producand un raport de 1:1 la iesirea din cutia automata.

6. Viteza de Overdrive la o cutie automata

Prin definitie, la cutiile automate, viteza de overdrive este o viteza cu un cuplu mai mare la iesirea dintr-o cutie automata , decat la intrare, opusul unei reduceri. In aceasta cutie automata,de la cuplarea vitezei de overdrive rezulta doua lucruri in acelasi timp. Daca ai citit (sau vei citi) articolul despre „Cum functioneaza convertorul de cuplu la cutii automate”, ai aflat(vei afla) ce este un convertor de cuplu si ce face acesta la o cutie automata. Cu scopul de a creste eficienta, unele masini au un mecanism ce blocheaza convertorul la o cutie automata,astfel cuplul motorului trece direct intr-o cutie automata.

In aceasta cutie automata, cand viteza de overdrive este selectata, un ax, ce este atasat carcasei convertorului de cuplu al cutiei automate , este conectat de catre un clutch la rotitele planetare. Roata mica centrala din cutia automata se invarte libera, iar roata centrala mare este tinuta in loc de catre banda de overdrive. Nimic nu este conectat la turbina, cuplul intrand direct in aceasta cutie automata. Sa ne intoarcem la tabelul nostru de rapoarte din nou, de aceasta data avand rotile planetare ca intrare a cuplului motor in aceasta cutie automata de viteze, roata centrala fixa iar angrenajul ilenar ca iesire de cuplu din cutia automata.

Raport= 1/(1 +S/R) = 1/(1 + 37/72) = 0.67:1 

Deci, la iesire din cutia automata, se va efectua o rotatie pentru fiecare doua-treimi de rotatie iesite din motor. Daca motorul scoate 2000 de rotatii per minut (RPM), aceasta cutie automata va scoate 3000 RPM. Acest lucru permite masinii sa mearga la viteze de autostrada, in timp ce motorul ramane la o viteza mai mica. Astfel aceasta cutie automata ia o parte din stresul la care ar fi fost supus motorul.

7. Marsalierul la cutie automata

La cutii automate, marsalierul este foarte similar cu prima viteza, cu exceptia faptului ca in loc ca roata centrala mica sa fie rotit de convertorul de cuplu al cutiei automate, roata centrala mare va fi introduce cuplul transmisie, iar roata centrala mica se va roti libera in sens opus. Rotile planetare sunt tinute in loc de banda de reverse. Deci, conform ecuatiei de calcul al raportului de cuplu vom avea dupa cum urmeaza:

Raport = -R/S = 72/36 = 2.0:1

Deci raportul in marsalier este un pic mai mic decat in prima viteza.

8. Rapoarte viteze la o cutie automata

Aceasta cutie automata  are patru viteze pentru mers inainte si o viteza de marsalier. Haideti sa facem un rezumat al rapoartelor de cuplu pe care aceasta cutie automata le produce.

Viteza
Intrare
Iesire
Fix
Raport Cuplu
1
30-roata centrala mica
72-angrenaj linear
Roti planetare
2.4:1
a 2 a
30-roata centrala mica
Roti planetare
36-angrenaj linear
2.2:1
Roti planetare
72-angrenaj linear
36-roata centrala mare
0.67:1
Total a 2a
1.47:1
a 3 a
Roti centrale 30+36
72-angrenaj linear
1.0:1
OD
Roti planetare
72-angrenaj linear
36-roata centrala mare
0.67:1
Marsalier
36-roata centrala mare
72-angrenaj linear
Roti planetare
-2.0:1
 

Dupa ce ati citit articoul acesta pana aici, probabil ca va intrebati cum diversele piese ce introduc cuplul motor in cutii automate de viteza sunt conectate sau deconectate. Acest lucru este facut de o serie de clutchuri si benzi din interiorul unei cutii automate de viteze. In continoarea acestui articol vom analiza cum acestea functioneaza in interiorul unei cutii automate.

9. Clutch-urile si benzile de frictiune la cutii automate 

In ultima parte am discutat cum fiecare raport de cuplu este creat de catre o cutie automata. Spre exemplu, cand am vorbit despre overdrive am specificat urmatoarele

In aceasta cutie automata, cand viteza de overdrive este selectata, un ax, ce este atasat carcasei convertorului de cuplu al cutiei automate , este conectat de catre un clutch la rotitele planetare. Roata mica centrala din cutia automata se invarte libera, iar roata centrala mare este tinuta in loc de catre banda de overdrive. Nimic nu este conectat la turbina, cuplul intrand direct in aceasta cutie automata. Sa ne intoarcem la tabelul nostru de rapoarte din nou, de aceasta data avand rotile planetare ca intrare a cuplului motor in aceasta cutie automata de viteze, roata centrala fixa iar angrenajul ilenar ca iesire de cuplu din cutia automata.

Pentru a duce o cutie automata in overdrive, multe lucruri trebuiesc sa fie conectate sau deconectate decatre clutch-uri si benzi din interiorul unei cutii automate. Rotile planetare sunt conectate la carcasa convertorului de cuplu al cutiei automate de catre un clutch. Roata centrala mica este deconectata de la turbina convertorului de catre un clutch pentru a se putea misca liber, iar roata centrala mare este tinuta de o banda de frictiune pentru a nu se putea roti. Fiecare schimbare de viteza, porneste o serie de astfel de evenimente in interiorul unei cutii automate de viteze, cu difertie clutch sau benzi de frictiune aplicanduse sau dezaplicanduse. Pentru inceput sa aruncam o privire la benzile de frictiune pentru cutii automate.

In aceasta cutie automata exista doua benzi de frictiune. Benzile de frictiune intr-o cutie automata sunt niste benzi de otel ce se pun in jurul anumitor sectiuni din trenul agrenajului, si fac contact direct la carca cutiei automate. Acestea sunt actuate de cilindrii hidraulici din interiorul carcasei unei cutii automate.

banda si actuator cutii automate
Una dintre benzile de frictiune

In poza de mai sus, puteti observa una dintre benzile de frictiune din interiorul unei cutii automate. Tija metalica este conectata la piston, iar acesta actueaza banda dina cutia automata cu ajutorul tijei.

Clutch-urile dintr-o cutie automata sunt ceva mai complexe. In cazul acestei cutii automate, avem in interior patru clutch-uri. Fiecare clutch dintr-o cutie automata este actuat(actionat) de ulei hidraulic presurizat, ce intra printr-un piston in interiorul clutch-ului. O serie de arcuri asigura eliberarea clutch-urilor dupa ce presiunea este redusa. Mai jos puteti vedea corpul principal al unui clutch si pistonul acestuia. Observati garnitura de cauciuc de pe piston, aceasta este una dintre primele piese schimbate in momentul unei reparatii cutii automate.

Unul din clutchurile dintr-o cutie automata
Unul din clutchurile dintr-o cutie automata

Urmatoarea poza va arata in straturi alternate, discuri de frictiune si placi de otel ce se gasec in interiorul unui clutch de cutie automata. Acest disc de frictiune este canelat pe interior, unde se blocheaza pe unul dintre angrenaje, iar placile de otel sunt canelate pe exterior si se blocheaza in carcasa clutch-ului. Aceste discuri de frictiune si placi de otel , necesita schimbare de asemenea in monetul unei reparatii cutii automate.

Discuri de frictiune si plate-uri otel dintr-o cutie automata
Discuri de frictiune si plate-uri otel dintr-o cutie automata

Presiunea pentru aceste clutchuri este alimentata prin pasaje din ax. Sistemul hidraulic, unei cutii automate, controleaza care clutchuri sau benzi sunt energizate in orice moment.

10. Cand pui cutia automata in modul P(PARCARE)

Poate pare un lucru simplu sa blochezi o cutie automata si sa nu o lasi sa invarta nimic, dar in realitate sunt niste lucruri complexe necesare pentru acest mecanism .

  • trebuie sa poti sa il dezactivezi atunci cand masina este intr-o panta (greutatea masinii apasand pe acest mecanism).
  • trebuie sa poti sa il activezi chiar si atunci cand manerul nu se aliniaza cu angrenajul
  • odata activa, ceva trebuie sa previna manerul din a iesi din modul P de unul singur

Mecanismul care face toate aceste lucruri pentru o cutie automata este chiar foarte interesant. Haideti sa aruncam o privire la o parte din aceste piese intai .

parcare cutie automata
Iesirea din cutia automata: Crestaturile patrate sunt actionate de catre frana de parcare pentru a tine masina in loc

Mecanismul franei de parcare actioneaza dintii de pe iesirea dintr-o cutie automata pentru a tine masina pe loc. Aceasta este sectiunea  dintr-o  cutie automata  ce se conecteaza la arborele de antrenare. Deci daca aceasta sectiune nu se invarte, masina nu se va misca din loc.

modul parcare la cutii automate
Carcasa goala a unei cutii automate, cu mecanismul de franare apasand in interior ca si in momentul in care o cutie automata ar fi in modul parcare

Deasupra observati mecanismul de parcare, proeminent in carcasa unde angrenajele sunt blocate. Observati forma sa conica. Aceasta forma ne ajuta sa deblocam modul Parcare al unei cutii automate , atunci cand masina se afla intr-o panta, forta creata de greutatea masinii ajuta sa impinga in sus mecanismul de parcare cu ajutorul unghiului formei sale conice.

tija sistem parcare cutii automate
Aceasta tija actioneaza mecanismul de parcare

Aceasta tija este actionata de manerul schimbatorului din masina.

sistem parcare cutii automate
Vedere de sus asupra sistemului de parcare

Cand manerul schimbatorului unei cutii automate este dus in modul Parcare, tija impinge arcul impotriva bucsei conice. Daca mecansimul de parcare este aliniat in asa fel incat poate pur si simplu sa cada intre dintii din roata de iesire, bucsa conica va impinge mecanismul in jos. Daca mecanismul nu are cum sa cada intre dinti, atunci arcul va apasa asupra buscei conice din cutia automata, dar manerul nu se va bloca pana cand masina nu se va misca putin pentru ca dintii sa se alinieze potrivit. Din aceasta cauza, uneori masina dumneavoastra se misca putin dupa ce ati trecut cutia automata in modul Parcare, si ati dat drumul la pedala de frana.

O data ce masina este parcata in siguranta, busca conica va tine mecanismul de parcare in loc, asigurand faptul ca o cutie automata nu va iesi din modul parcare in cazul in care masina se afla intr-o panta.

11. Cutii automate: Hidraulica, Pompe si guvernator

Hidraulica 

O cutie automata de pe o masina trebuie sa faca multiple obiective. Probabil nu vei realiza diversele moduri in care aceste cutii automate opereaza. De exemplu, acestea sunt o parte din caracteristicile unei cutii automate :

  • Daca masina se afla in Overdrive, o cutie automata va selecta raportul cuplu potrivita dupa viteza masinii si pozitia pedalei de acceleratie
  • Daca accelerati usor, schimbarile de viteza se vor efectua la viteze si turatii mai mici decat daca ati apasa pedala de acceleratie mai agresiv
  • Daca apasati pedala de acceleratie pana in podea, o cutie automata va trece in viteza inferioara imediat urmatoare. Acest lucru se numeste Kick-Down
  • Daca dumneavoastra selectati o viteza inferioara manual,o cutie automata va trece imediat in viteza inferioara, cu exceptia cazului in care masina are o viteza prea mare pentru treapta selectata. In acest caz o cutie automata va astepta ca viteza masinii sa se reduca inainte sa treaca in treapta selectata de dumneavoastra.
  • Daca mutati selectorul de viteze in viteza a 2 a, o cutie automata nu va trece intr-o alta treapta inferioara sau superioara, nici in momentul unei opriri totale, decat daca mutati selectorul inapoi in pozitia D
creier cutie automata
Creierul unei cutii automate

Probabil ati mai vazut ceva asemanator. Este chiar creierul unei cutii automate, administrand toate aceste functii, si nu numai. Canalele pe care le puteti vedea, conduc uleiul catre diferite componente dintr-o cutie automata. Canalele modelate in metal,sunt un mod eficient de a conduce fluidul hidraulic. Fara acestea, ar fi necesar un numar imens de furtune pentru a conecta intre ele variatele piese dintr-o cutie automata. In prima faza, vom discuta componentele cheie din acest sistem hidraulic, dupa care vom vedea cum acestea actioneaza impreuna in cutii automate.

 Pompa de ulei la o cutie automata

La cutii automate intalnim o pompa foarte intersanta. Aceasta o intalnim in general in carcasa unei cutii automate. Pompa trage uleiul din baia de ulei de la fundul unei cutii automate, alimentand sistemul hidraulic. Deasemenea alimenteaza radiatorul unei cutii automate si convertorul de cuplu.

Pompa ulei cutie automata
Pompa ulei transmisie automata

Roata dintata din interiorul pompei se conecteaza de gatul convertorului de cuplu, iar astfel se invarte la aceasi viteza cu cea a motorului. Roata exterioara este intoarsa de roata interioara , si in timp ce aceasta se roteste, trage ulei din baia de ulei pe o parte si il forteaza pe o alta parte in sistemul hidraulic.

Guvernatorul la o cutie automata

Guvernatorul este valva inteligenta ce spune transmisiei cat de repede merge masina. Acesta este conectat la iesirea din cutie, deci cu cat masina se misca mai repede , cu atat guvernatorul se invarte mai repede. In interiorul guvernatorului se afla o valva cu actionare pe arc. Valva se deschide in functie de cat de repede se invarte guvernatorul. Cu cat guvernatorul se invarte mai repede, cu atat mai tare se deschide si aceasta valva. Ulei este alimentat catre guvernator, prin axul de iesire al cutiei automate.

 

Guvernator cutii automate
Guvernatorul unei cutii automate

12. Valve si Modulatoare la cutii automate

Pentru a schimba vitezele corect, o cutie automata trebuie sa cunoasca cat de greu lucreaza motorul. Sunt doua metode prin care o cutie automata poate afla aceste lucru.Unele masini au o simpla legatura de cablu , conectat la o valva de acceleratie din cutia automata,cu cat pedala este apasata, mai multa presiune este facuta pe aceasta valva. Alte masini folosesc un modulator de vacuum, pentru a putea aplica presiune la valva de acceleratie din cutia automata. Modulatorul simte cresterile de presiune din motor.

Valva manuala este cea la care se conecteaza schimbatorul de viteze. In functie de selectia facuta, valva manuala alimenteaza sistemul hidraulic al anumitor angrenaje. De exemplu, daca selectam viteza a 3 a, valva manuala va alimenta circuitul hidraulic ce previne activarea overdrive-ului.

Reparatii si diagnoza cutii automate de viteze

Valvele de schimb alimenteaza presiune hidraulica la clutch-urile si benzile dintr-o cutie automata, pentru a activa fiecare viteza in parte. Blocul de valve al unei cutii automate detine multiple astfel de valve. Valva de schimb determina cand se trece dintr-o viteza in alta. De exemplu vala de schimb 1-2 al unei cutii automate determina cand se face schimbarea din prima in a doua viteza. Vala de schimb primeste presiune hidraulica de la guvernator pe o parte, si de la valva de acceleratie pe cealalta parte. Acestea sunt alimentate cu ulei de la pompa de ulei , si trimit uleiul pe circuitul necesar printr-o cutie automata pentru a controla ce angrenaje sunt puse in miscare.

O valva de schimb va amana o schimbare de viteze daca masina accelereaza prea repede. Daca masina accelereaza incet, schimbarea va avea loc la o viteza mai mica. Haideti sa vedem ce se intampla mai exact cand o masina accelereaza incet.

In timp ce masina accelereaza, presiunea in guvernator creste. Acest lucru forteaza valva de schimb pana cand circuitul primei viteze este inchis, iar circuitul celei de a doua viteze din cutia automata se dechide. De vreme ce masina accelereaza usor, valva de acceleratie nu aplica prea mare presiune impotriva valvei de schimb.

Cand masina accelereaza mai puternic, valva de acceleratie va aplica mai multa presiune impotriva valvei de schimb. Asta inseamna ca presiune data de guvernator trebuie sa fie mai mare (si deci prin urmare viteza autovehicolului trebuie sa fie mai mare) pana cand valva de schimb se va misca suficient pentru a activa viteza urmatoare.

Fiecare valva de schimb dintr-o cutie automata, raspunde unei raze de presiune in particular, deci cand masina merge mult mai repede valva de schimb 2-3 va prelua controlul, pentru ca presiunea din guvernator este destul de mare pentru a actiona aceasta valva din cutie.

13. Cutii automate controlate electronic

O cutie automata controlata electronic, adica orice cutie automata moderna, foloseste in continoare hidraulica pentru a actua clutch-urile si benzile. Diferenta este ca fiecare circuit hidraulic de la aceste cutii automate este controlat de un solenoid electronic (electrovalva).Acestea simplifica instalatiile hidraulice din cutiile automate si permit o gama mai larga de scheme de control .

In ultima parte a articolului „Cum functioneaza o cutie automata” am putut observa strategiile de control la cutii automate controlate mecanic. O cutie automata controlata electronic are o strategie de control mult mai bine elaborata. O cutie automata controlata electronic poate monitoriza, pe langa presiunea de acceleratie si viteza motorului, daca soferul apasa pedala de frana, viteza exacta a motorului, si poate comunica cu abs-ul / esp-ul si alte calculatoare montate pe masina.

Folosinduse de toate aceste informatii, si o strategie de control mult mai avansata bazata pe o metoda de sistem de control ce foloseste un limbaj de programare ce foloseste rationament asemanator celui uman. O cutie automata poate face multiple lucruri interesante:

  • O cutie automata controlata electronic poate trece intr-o viteza inferioara in mersul la vale pentru a controla viteza si a reduce gradul de uzura asupra franelor
  • O cutie automata controlata electronic poate trece intr-o viteza superioara in momentul cand franezi pe o suprafata alunecoasa pentru a reduce frana de motor
  • O cutie automata controlata electronic poate trece intr-o viteza superioara in momentul cand intrii intr-o curba de serpentina.

Sa luam spre exemplu ultima optiune de mai sus a unei cutii automate de viteze controlate electronic

O cutie automata controlata electronic poate trece intr-o viteza superioara in momentul cand intrii intr-o curba de serpentina

Sa presupunem ca urci, cu masina dotata cu o cutie automata comandata electronic, pe o serpentina de munte. Cand conduci pe partea  de drum drept a serpentinei, o cutie automata comandata electronic va trece in viteza a doua sa iti ofere suficienta acceleratie si forta pentru a urca. Cand intrii in curba, incetinesti, luand piciorul de pe pedala de acceleratie, si posibil apasand pedala de frana. In mare parte cutiile automate vor trece in acest moment in viteza a 3 a, sau chiar overdrive, in momentul in care ai luat piciorul de pe frana. Apoi cand accelerezi din nou la iesirea din curba acest tip de cutii automate vor trece din nou in viteza inferioara. Dar daca ai fi condus o masina manuala, probabil ai fi stat in aceeasi viteza in tot acest timp. Unele cutii automate cu control mai avansat pot detecta astfel de situatii, iar dupa ce ai trecut dupa vreo doua astfel de curbe va „invata” sa nu mai treaca intr-o viteza superioara.

Pentru mai multe informatii despre cutii automate de viteze nu ezitati sa rasfoiti si restul website-ului. Pentru diagnoza, service, mentenanta , reparatii cutii automate nu ezitati sa ne contactati la numarul de telefon 0721.148.168 , sau folosind formularul de contact din pagina Contact

error: Continutul este protejat !!!